De opkomst van online bestellingen heeft de horeca ingrijpend veranderd, denk aan het succes van platforms zoals Takeaway.com en Uber Eats. Voor afhaalrestaurants is een efficiënt bestelplatform essentieel. Het maken en voorbereiden van de gerechten neemt al veel tijd en aandacht in beslag, je wilt dan niet je tijd steken in het manueel noteren van bestellingen. Klanten willen ook gewoon gemakkelijk en rustig hun tijd nemen om online hun bestelling door te geven, zodat er geen verwarring of foutieve bestellingen worden klaargemaakt.
We bespreken 4 soorten bestelsystemen, zodat je zelf een keuze kan maken welke het beste past bij jouw afhaalrestaurant of bakkerij.
WhatsApp-bestelsystemen (zoals Orderlemon):
Bij OrderLemon krijg je een QR-code die de bezoekers van je zaak kunnen scannen, waarna ze via WhatsApp de mogelijke gerechten in een lijstje tevoorschijn krijgen. Hierna kunnen ze, zoals bij een gewone webshop, de producten toevoegen en online betalen.
Voordelen:
- Makkelijk in gebruik voor je klanten die whatsapp gebruiken
- Eenvoudige opstart voor je zaak
- Betaalbaar met lage commissie van 1.5% op de bestelwaarde
Nadelen:
- Je hebt nog geen online shop, dus klanten moeten steeds naar het WhatsApp gesprek gaan om opnieuw te bestellen, of je moet investeren in een website waar je de QR-code kunt plaatsen.
- Annuleren van een bestelling door jou is niet mogelijk, je zal de klant dus moeten opbellen (als het al niet te laat is).
- De producten komen in één lange lijst te staan, wat het mogelijk heel onoverzichtelijk maakt en dus voor frustraties zorgt bij je klanten.
- Niet te gebruiken voor klanten zonder whatsapp
Website bestelsysteem (zoals Digidish):
Bij Digidish krijg je je eigen mini-website, indexeerbaar door Google. Je klant kan je zaak dus makkelijk online terugvinden. Heb je geen WhatsApp of kassasysteem met online bestelfunctionaliteit? Geen probleem. Je klant bladert eenvoudig door de verschillende categorieën (bijvoorbeeld: pizza, kebab, broodjes, …) en voegt zijn gewenste gerechten toe. Daarna een afhaaltijdstip kiezen, betalen of kiezen voor contant – klaar is kees!
Voordelen:
- Makkelijk in gebruik voor iedereen
- Makkelijke opstart voor je zaak (Digidish doet alles voor jou)
- Betaalbaar en zonder commissie
- Volledige branding op maat
Nadelen:
- Wil je de bestellingen rechtstreeks op je kassa krijgen, dan zal er interfacing moeten gebeuren met de kassa. Dit is echter meestal niet nodig als je digitaal wilt werken of de bestellingen wilt printen op een ticketprinter.
Via je kassasysteem
Sommige kassasystemen hebben al een bestelfunctionaliteit ingebouwd. Dit maakt het makkelijker, want je kunt meteen aan de slag. Let wel op eventuele extra kosten die hieraan vast hangen. Let ook op de brandingmogelijkheden en eventuele extra’s die je wenst maar niet mogelijk zijn.
Voordelen:
- Geen extra software nodig
Nadelen:
- Vaak minder gebruiksvriendelijk, het is niet hun core business
- Afhankelijkheid ten opzichte van de kassaleverancier, als je beslist een andere kassa te gebruiken of zij willen deze functionaliteit niet meer ondersteunen, moet je alsnog op zoek gaan naar een alternatief.
Via takeaway.com
Takeaway.com is de marktleider in online bestellingen voor afhaalrestaurants, maar ze zijn ook heel duur. Duizenden euro’s aan facturen per maand zijn zeker geen uitzondering, je betaalt echter voor de marketing en grote overheadkosten van een platform als Takeaway.
Voordelen:
- Net als Digidish voorzien ze ticketprinter functionaliteit
- Als je geregistreerd bent op hun platform heb je toegang tot hun volledige klantenbestand in jouw regio
- Mogelijk om ook levering aan huis aan te bieden via takeaway.com zelf (let wel dat de commissie dan stijgt naar 30% van elke bestelwaarde)
Nadelen:
- Ze werken op commissie en lijken deze jaarlijks te verhogen, ze schommelen nu tussen 13-16%, reken dus zelf maar uit wat dit voor jouw portefeuille betekend.
- Hoge concurrentie gezien bijna elk afhaalrestaurant gebruik maakt van dit platform
- Ze streven ernaar eigendom van je domeinnaam te verkrijgen waardoor je nog meer afhankelijk zal zijn
Wat Digidish-klanten vaak doen, is een combinatie van Takeaway en Digidish. Hierdoor krijgen ze toegang tot een groter klantenbestand via Takeaway, maar proberen ze toch zoveel mogelijk klanten aan te sporen om vervolgbestellingen te doen via hun Digidish-platform. Dit zorgt voor 2 vliegen in één klap: een groter klantenbestand, en veel minder commissiekosten.
Heb je nood aan persoonlijk advies over bovenstaande of wil je even sparren over wat mogelijk is voor jouw restaurant? Neem even contact op met ons en we helpen je graag verder.